Wednesday, September 28, 2011

nak susu.

"In Malaysia, it is estimated that over 1 million people are at risk from osteoporosis, out of which 20% are men" 
Reported by Arthritis Foundation ,Malaysia 
suka susu?
ada orang tak suka minum susu. 
susu ada Kalsium.
keperluan seharian kalsium kita:
AgeDaily Dose
1 to 101000mg/d
11‐181200mg/d
18‐501000mg/d
>501200mg/d
lagi-lagi kalau korang tu tengah breastfeeding/pregnant/ambang-ambang menopause.
ko nak tulang ko patah, gigi ko terabur sebelum waktunya ka bedah?
osteoporosis segala bagai.
yang lelaki ni, walaupun perempuan lebih berisiko, tapi lelaki pun boleh kena jugak tau. tak pun bini-bini korang. kang dah tua, sakit-sakit tulang macam mana nak buat macam-macam position nak keluar berjalan dengan cucu.
kalau tak minum susu, celah mana kita nak dapat Kalsium ni?
one tablespoon of full cream milk powder is 42mg, a square piece of processed cheddar cheese 88mg, half cup of yoghurt 192mg, one cup of fresh cow’s milk 271mg, and one cup of low fat UHT milk 339mg.
amboi sangat omputih ko bedah~melayu punya tak ada ke?
takkan tak ada pulak kan?
ulam a.k.a. Malay Salad
setiap 100 gram..ada..
pucuk betik=290mg Calcium
ulam raja=270mg
pudina=216mg
kailan=179mg
pegaga=171mg
sawi=136mg
pucuk paku=79mg
tauge=25mg
timun=14mg
oh. patutlah nenek aku strong kan?
sayur? yuck tak makan sayur?
buah pun ada kalsium.
setiap 100g nangka ada 37mg Calcium manakala durian 40mg.
jadahnya makan buah sayur sgala kan?
nasi goreng dengan telur mata lembu ngan nasi ayam tak ada ke?
ada. tapi ciput ja.
100g ayam cuma provide 8mg Calcium.
Telur cuma 57mg sajork.
lain?
udang kering setengah cawan ada 128mg.
ikan bilis pun ada, 440mg. cuma bila kita kopek ikan bilis kan kita buang kepala dengaan tulangnya, jadi tinggallah 96mg.
lain2?
ko hengat cincalok dengan belacan tak ada Kalsium?
satu sudu cincalok ada 93mg Calcium while 44g belacan ada 797mg Calcium. 797?!ya. 797mg. korang tak salah baca.
kacang soya pun ada Calcium. tauhu sekeping ada 235mg. and lagi satu fevret to-fu-fah secawan ada 163mg.
kalau aku vegetarian?
kacang-kacang pun ada Kalsium. soya beans is 349mg; kacang dal 326mg, kacang hitam 296mg, kacang kuda 268mg, kacang merah 164mg and kacang ngan yin 131mg.
and lagi satu, kalau makan Kalsium tapi tak ada Vitamin D pun tak boleh jugak. Sebab Vitamin D membantu badan kita menyerap Kalsium. 
Vitamin D needed setiap hari: 400IU-800IU.
celah mana pulak aku nak Vitamin D ni?
selain pemakanan, macam cheese, butter, margarine, ikan; ko jemur je diri ko tu dalam 15 minit sehari kat matahari. senang kan?
ok. dah, lepas ni jangan bagi alasan.
TQ.
motif entry: aku rasa aku nak buat GA. hadiahnya ni,
satu tablet dah memang ada Calcium and Vitamin D sekali
 korang nak masuk tak?
x. ni bukan iklan CCM company.
oh. lagi satu. susu ibu adalah susu yang paling terbaik k?

4 comments:

  1. da byk cara untuk dptkan kalsium kan..kalau tak lalu susu lah hihi

    ReplyDelete
  2. ayat last.. tetap susu ibu.. kan.. *sambil perah tetek sendiri*

    ReplyDelete
  3. Kak Ijan tak suka susu. Takut tulang jadi lembik sebelum waktu jugak. hehe... tp i tried mybest taking yogurt and nescafe susu. yg tu boleh plak. hahaha

    ReplyDelete

Disclaimer

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.

This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...